diumenge, 19 de desembre del 2021

The Complexity Of The Simple


Deixeu-me escriure quatre ratlles sobre aquest disc, que és el darrer que he publicat en solitari. Un dia parlant amb la cantant Fàtima Miranda em comentava que la tanpura índia, que es fa servir per mantenir sons constants, representa la complexitat d'allò més simple. Aquesta idea em va impressionar i la vaig interioritzar pensant que havia de fer-la servir per realitzar alguna cosa creativa en un futur. Van passar uns quants anys i aquesta cosa creativa es va gestar durant l'estiu del 2021 en forma d'àlbum.

Després d'un període llarg de restriccions a causa de la pandèmia del Covid, l'estiu del 2021 va semblar ser una època d'alliberament. Però personalment jo percebia aquest alliberament com quelcom aparent. Sentia molta dispersió al meu voltant, com si tots nosaltres no sabéssim ben bé per quin mar navegàvem. Com si tots plegats haguéssim perdut una mica el nord. Veia un munt de gent anant a munt i avall sense saber ben bé a on anaven: al mar, a la muntanya, aquí i allà... però ben bé per què? Per alliberar-se? Segurament. Però realment va ser un alliberament conscient? O potser algun poder estrany ens feia anar per on volia? Tot això, és clar, es barrejava amb la por. Sentia dispersió i por al meu voltant. I és per això que vaig decidir enregistrar aquestes 9 peces intentant posar la màxima concentració en elles, com si fossin una meditació, volent arribar a una mena de destil·lació musical. Volia evitar virtuosismes innecessaris, melodies o fins i tot rítmiques complexes. La idea era assolir la màxima expressió amb els mínims elements possibles.

Cada una d'aquestes peces està dedicada a un músic que a mi em sembla especialment rellevant, a mode d'homenatge. La llista és, en aquest aquest ordre: Stefano Scodanibbio, Paul Giger, Fátima Miranda, Bismillah Khan, Tad Mike, Nik Bärtsch, Meredith Monk, Edward Vesala i Valentin Clastrier. Són artistes que m'inspiren, que m'ajuden a trobar pistes. N'hi hauria d'haver molts més, però jo pensava en ells a l'hora de compondre i enregistrar els temes que conformen aquest disc. La complexitat d'allò simple. Per cert, el podeu escoltar aquí mateix.

*