diumenge, 11 de setembre de 2011

Pierrot Lunaire

Un dels origens de l'art més representatiu del segle XX van ser els cabarets. Llocs que inspiraven grans talents, provinents de tot terreny artístic. Cultura subversiva, sorgida purament de la independència a qualsevol norma establerta. Experimentació sense experiència. Allà es treballava, es creava sense referents de cap mena. Moltes vegades aquells talents eren menyspreats, però intuïen que les seves creacions eren quelcom important. Seguien implacables un camí, dugués on els dugués.

Pierrot Lunaire fou concebuda des del cabaret i la seva estructura polièdrica de varietats artístiques aparentment inconnexes.

L'obra ha perdurat com una joia de la música contemporània, fonament evident de tota la música posterior, fins als nostres dies, potser en part gràcies a que l'actriu i cantant Albertine Zehme la comissionés a Schoenberg suggerint-li ella mateixa els textos: 21 dels poemes de l'obra Pierrot lunaire: rondels bergamasques del poeta belga Albert Giraud, traduïts a l'alemany per un altre poeta: Otto Erich Hartleven. Tres mesos després d'estar acabada, Zehme la va estrenar, cantant ella mateixa, en un teatre (el Berlin Choralion Saal) on sabia que tindria bona acollida. Zehme era cantant especialitzada en melodrama i experta en el  Sprechstimme. Zehme tenia molt clar què volia i com ho volia dur a terme. Va ser ella qui es va valdre dels dots compositius de Schoenberg i la molta experiència que tenia en compondre cançons per a cabaret. El resultat entre els dos artistes va ser increïble. Al cap de poc temps d'haver-se estrenat, tothom parlava d'aquesta obra, ja sigui per lloar-la, ja sigui per a menysprear-la com a quelcom decadent. Schoenberg no sabia ni tan sols que aquell esbós per a una obra de gran calibre místic seria el "punt de partida" de la música que es fa enguany. Ni tan sols la invenció del dodecafonisme va superar la troballa d'Albertine.

Per a més informació sobre Pierrot Lunaire i per poder sentir cadascun dels 21 poemes musicats per Schoenberg (7 en cadascuna de les 3 parts), podeu anar aquí.

Algú va tenir la cortesia de penjar al youtube l'obra i poder-la seguir a través de la partitura:

1era part:



2ona part:



3era part:



*